10 tips för friska ögon

Att förebygga torra och ansträngda ögon.

Våra ögon har aldrig tidigare utsatts för så stora påfrestningar. Vi tittar på datorn, mobilen och andra skärmar i timtal, vilket gör ögonen utmattade och kan göra att de svider och blir torra och irriterade. Det kan dessutom leda till huvudvärk eller smärta i nacke och rygg. Vår moderna livsstil har inneburit att vi nästan aldrig tittar på långt avstånd längre och att vi inte blinkar lika ofta som tidigare. Måltiderna har reducerats till något som vi försöker klämma in under dagen om tiden räcker till. Visste du att myopi (närsynthet) tycks ha ett samband med att man ofta tittar intensivt på nära håll? Vetenskapsmän och forskare över hela världen studerar detta. Läs vidare för att ta reda på vad du kan göra för att hålla dina ögon friska. Här kommer våra 10 tips för friska ögon och avslappnad syn oavsett ålder.

Tips 1: Blinka.

Idag vet vi att torra ögon ibland beror på att vi inte blinkar tillräckligt ofta. Vi tittar på skärmar i timtal och är då ofta väldigt fokuserade. Vi blinkar inte lika ofta som vi skulle behöva för att säkerställa att hornhinnan blir tillräckligt fuktad med tårvätska som skyddar ögonen mot störningsfri. Ungefär som när vi andas blinkar vi helt automatiskt. Vi öppnar och stänger ögonen ungefär 10 till 15 gånger i minuten: det är en reflex och den går snabbt. När vi jobbar framför en skärm eller läser koncentrerar vi oss så mycket att vi glömmer bort att blinka tillräckligt ofta. Vi undertrycker blinkandet helt omedvetet vilket gör att våra ögon torkar ut på bara några få minuter. Den extremt tunna tårfilmen på ögat blir ojämn och spricker till slut. Då ser vi suddigt. Vår kropp försöker kompensera för den sämre synen genom att stirra. Det är inte bara obekvämt för ögonen utan gör oss dessutom trötta och kan leda till huvudvärk. Vad kan vi då göra åt detta? Se till att du blinkar regelbundet när du t.ex. jobbar framför datorn, genom att snabbt stänga ögonen ordentligt och öppna dem igen. Då aktiveras de meibomska körtlarna som sitter i kanten av våra ögonlock. Dessa körtlar producerar ett oljigt sekret som blandas med vätskan från tårkanalerna och säkerställer att tårvätskan inte avdunstar för fort. Våra ögon hålls då fuktiga.

Tips 2: Planera in pauser för att blinka.

20/20/20-regeln är en utmärkt måttstock för att säkerställa att man tittar på långt avstånd med jämna mellanrum. Regeln är att man var 20:e minut under 20 sekunder ska fokusera på en punkt som ligger ungefär 20 meter bort. Det är jättelätt att göra på jobbet och ett utmärkt sätt att minska den digitala ögonstressen! Låtsas bara att du funderar på något ...

Tips 2: Planera in pauser för att blinka.

Tips 3: Dina ögon behöver frisk luft.

Precis som resten av kroppen behöver våra ögon också frisk luft. En promenad kan göra underverk för trötta ögon. På vintern värms många kontorsbyggnader upp vilket gör luften torr. Kom ihåg att vädra då och då om du sitter länge framför en skärm. Högre luftfuktighet inomhus är också bra: prova att ställa ut skålar med vatten här och där eller hänga en fuktig handduk på elementet.

Tips 3: Dina ögon behöver frisk luft.

Tips 4: Ögon älskar grönsaker.

Man brukar säga att det är bra för ögonen att äta morötter. Tidigare trodde man att makulapigmentet, alltså det pigment som förekommer i stora mängder i gula fläcken – den punkt på näthinnan där vi ser tydligast – bestod av betakaroten. Idag har vi kommit lite längre. Vi vet nu att pigmentet består av lutein och zeaxantin. Upptagning av dessa två ämnen kan bidra till att förebygga åldersrelaterad makuladegeneration. Livsmedel som innehåller särskilt mycket lutein är t.ex. grönkål, spenat, broccoli, ruccola och vitkål – alltså gröna bladgrönsaker. Vi vet också att lutein och zeaxantin tillhör samma familj som betakaroten, vilket innebär att det faktiskt är bra för ögonen att äta morötter. Regeln är att både vår syn och våra kroppar mår bra av en hälsosam och balanserad kost.

Tips 4: Ögon älskar grönsaker.

Tips 5: Drick mycket vatten och sov ordentligt.

Lider man av torra ögon är det jättebra att dricka mycket vätska. Två eller tre liter vatten eller osötat te om dagen säkerställer att ögonen får den fukt de behöver. Att sova ordentligt hjälper också våra ögon att återhämta sig. Sju till åtta timmars sömn per natt räcker. Personer som lider av ansträngda ögon får då en välkommen paus. Viktigt: undvik att exponeras för blått ljus från skärmar innan du ska gå och lägga dig. Blått ljus uppmanar kroppen och ögonen att hålla sig vakna. Hur låter det med en romantisk middag i skenet av levande ljus? Ljuset hjälper oss att reglera kroppens inbyggda klocka och har därför en bevisad effekt på en persons sömn-/vaken-cykel. Melatonin. ett sömnhormon, spelar en avgörande roll för denna process. När vi exponeras för blått ljus signalerar speciella receptorer i ögat att ögat ska frigöra mindre melatonin så att vi håller oss alerta och vakna. Lägre nivåer av blått ljus på kvällen innebär att mer melatonin frigörs så att vi känner oss trötta och somnar.

Tips 6: Håll dig borta från konserveringsmedel.

Försök att välja kosmetika och ögondroppar som inte innehåller konserveringsmedel. Din optiker, läkare eller apotekare kan hjälpa dig att välja produkter som passar dig.

Ögondroppar måste vara fria från bakterier så att de inte orsakar ögoninfektioner. Därför bör man aldrig använda ögondroppar som innehåller fler än en dos, och som redan har öppnats, längre än sista förbrukningsdatum. Ögondroppar för engångsbruk är oftast bäst. I allmänhet fungerar bakteriefria produkter bara om de inte används senare än sista förbrukningsdatum, så det är bra att kasta ögondroppar som har gått ut.

Tips 7: Ögonmassage.

Välriktad och varsam massage av ögonlocken kan göra underverk för att hålla dina tårkanaler friska. Då säkerställs att de fungerar som de ska och att det bildas tillräckligt med tårvätska för att hålla ögonen fuktiga.

I varje öga finns runt 70 ögonlockskörtlar, s.k. meibomska körtlar, utspridda på de övre och nedre ögonlocken.
I varje öga finns runt 70 ögonlockskörtlar, s.k. meibomska körtlar, utspridda på de övre och nedre ögonlocken.

Så här ger du dina ögonlock en workout:

  1. Värm upp ögonen så att det tjocka och sega sekretet i de meibomska körtlarna blir flytande. Du kan doppa en tvättlapp i varmt vatten eller värma upp en gelmask på medelhög värme på spisen eller i ugnen (max. 60 grader). Placera den sedan på ögonen i 7–10 minuter och slappna av. Se till att masken inte är för varm genom att först testa den på handleden innan du lägger den på ansiktet.
  2. Sedan är det dags för ögonlocksmassagen: varsamma rörelser hjälper till att frigöra sekretet från de meibomska körtlarna. Blunda. Använd ditt finger för att försiktigt stryka över det övre ögonlocket uppifrån och nedåt, och därefter över det nedre ögonlocket underifrån och uppåt, tills du når den punkt där ögonlocken möts. Upprepa flera gånger. Massera till sist ögonlocket med inåtgående rörelser i riktning mot näsan. 
  3. Efter massagen håller du ögonen stängda och tvättar försiktigt ögonlocken utifrån och inåt med en bomullspad fuktad med ögontvätt (övre ögonlocket uppifrån och ner, nedre ögonlocket underifrån och upp tills du når den punkt där ögonlocken möts).  
Ögonmassage.
Ögonmassage.
Ögonmassage.

Tips 8: Undvik drag!

Frisk luft är bra för ögonen – men se till att undvika drag från ventilationsanläggningar eller fläktar i luftkonditionerade rum eller i bilar. Det är ett utmärkt sätt att se till att du inte får torra ögon eller utvecklar en ögoninfektion. Det är bättre att öppna fönstret då och då eller mörklägga rum på sommaren så att du inte bländas av solljuset.

Tips 9: Solskydd först!

Precis som med huden måste vi även skydda våra ögon mot skadlig UV-strålning. UV-ljus utsätter våra ögon för en enorm påfrestning – inte bara när solen skiner utan även en mulen dag. Det går inte att undvika UV-strålning. Därför innehåller all solkräm och många ansiktskrämer UV-skydd. Mindre uppenbart är att även ögonen måste skyddas mot skadlig UV-strålning. Även ögonen kan nämligen bli solbrända precis som huden, vilket till och med kan orsaka permanenta skador på näthinnan. I värsta fall kan det leda till andra problem som katarakt eller, även många år senare, åldersrelaterad makuladegeneration. Man kan också drabbas av cancer i ögonlocken och ögonen till följd av intensiv exponering för UV-ljus. Därför måste du se till att dina glasögon och solglasögon erbjuder fullt UV-skydd.

Tips 10: Välj alltid rätt glasögon.

Att njuta av livet fullt ut innebär också att kunna se bra. Se till att du regelbundet undersöker dina ögon hos en optiker eller ögonläkare, och välj glasögon som passar just dina behov. Det finns glas som passar alla, oavsett synbehov, som du till exempel kan använda när du kör bil eller utövar din favoritsport, eller som gör att du sitter rätt när du jobbar.

Tips 10: Välj alltid rätt glasögon.
ZEISS syntest online Hur väl ser du kontrast och färg? Här kan du kolla din syn snabbt och enkelt!
Min synprofil Fastställ dina personliga synvanor nu och hitta en glasögonlösning som passar just dig.
Hitta en ZEISS-optiker nära dig

Vill du läsa mer?

Vilka solglasögon passar din favoritaktivitet bäst? Perfekta solglasögon för alla tillfällen
UV-skydd och bländskydd Vad är skillnaden?
UV-skydd i vardagen Fönsterrutor, kläder och glasögon – vad blockerar UV-ljus? Vad skyddar inte?
När behöver du skydda dina ögon mot UV-ljus? Optimalt UV-skydd för alla årstider

Liknande produkter