Ögonstress, trötta ögon och svidande ögon

vad det beror på och hur man kan lindra det.

Ögonstress kan vara både smärtsamt och irriterande. Nuförtiden tittar vi konstant på smartphones, datorskärmar eller andra typer av digitala enheter. Efter en lång dag kan det leda till trötta och svidande ögon som gör det svårt för oss att jobba och utföra våra dagliga sysslor. Ta reda på exakt vad som gör att ögonen känns ansträngda och vad man kan göra för att lindra symptomen.

Vad är ögonstress?

Ögonstress är ögontrötthet som oftast uppkommer till följd av överansträngning. Den som under en längre tid läser, jobbar framför en skärm eller kör bil utan att ta en paus kan drabbas av symptom på ögonstress som t.ex.:

  • Smärta i ögonen
  • Svidande ögon
  • Mycket torra eller till och med rinnande ögon
  • Känslighet mot ljus
  • Trötthet
  • Smärta i nacken, ryggen eller axlarna
  • Huvudvärk till följd av ögonstress
  • Suddig syn
  • Dubbelseende
  • Ryckningar i ögat
  • Röda och kliande ögon
Tydligt och bekvämt seende hela dagen, utan trötta ögon. Hantera alla dagliga utmaningar som dina ögon ställs inför med ZEISS SmartLife Lenses.
Tydligt och bekvämt seende hela dagen, utan trötta ögon. Hantera alla dagliga utmaningar som dina ögon ställs inför med ZEISS SmartLife Lenses.

Vad orsakar ögonstress?

Ögonstress är irriterande och kan påverka jobbet och vardagen. Men som tur är finns det sätt att minska och begränsa obehaget.
 
Först är det dock viktigt att förstå vad det beror på:

Våra synvanor har förändrats

Under de senaste åren har våra synvanor förändrats drastiskt. Studier visar att vi i genomsnitt tittar på smartphones, TV-skärmar eller surfplattor flera timmar per dag 1, och ofta när vi är på väg någonstans! Att kolla meddelanden och e-post när vi pendlar, går eller springer runt har blivit en del av vardagen.
Våra synvanor har förändrats
När man använder en smartphone sänker man blicken något. 2 Ögonen måste dessutom jobba lite hårdare och växla fokus snabbt och ofta för att man ska kunna se bättre i periferin (så att man fortfarande kan se vart man går).
 
Dessutom utsätts man för ett annat ljusspektrum än vanligt. Moderna digitala displayer utstrålar en stor mängd blått ljus. Människokroppen behöver visserligen en viss mängd blått ljus för att styra sin dygnsrytm, men för mycket kan vara ohälsosamt och göra att man blir trött i ögonen.
 
Ansträngd syn är en del av vår uppkopplade livsstil och kan vara en anledning till att man känner obehag eller behöver vila ögonen oftare.

Digital ögonstress hos vuxna och barn

Enligt American Optometric Association upplever vuxna att synen blir ansträngd som ett direkt resultat av att man använder digitala enheter under långa tidsperioder. Faktum är att det är den vanligaste orsaken. Detta synproblem kallas digital ögonstress eller Computer Vision Syndrome.
Digital ögonstress hos vuxna och barn

Vuxna är dock inte de enda som drabbas av digital ögonstress – myopi eller närsynthet bland barn ökar i en alarmerande utsträckning. I storstadsområden i Asien utvecklar 90 % av alla unga myopi innan de fyller 20.3

Även om olika livsstils- och miljöaspekter är kopplade till närsynthet bland barn (gener, urbanisering, brist på naturligt ljus, högre utbildningsnivå) bör digitaliseringens roll inte underskattas. Barn är digitala användare från födseln och det kan påverka hur deras syn utvecklas.

Andra orsaker till ögonstress

  • Att läsa utan att vila ögonen
  • Kraftigt ljus eller bländning på arbetsplatsen, eller att utsättas för kraftigt ljus under en längre period
  • Att jobba eller läsa i svagt ljus eller i mörka utrymmen
  • Stress och sömnbrist
  • Att köra långa sträckor utan att stanna och pausa
  • Synproblem som t.ex. brytningsfel
  • Kroniskt torra ögon
  • För gamla glasögon

Tips för att lindra ögonstress

I vissa fall kan din optiker eller ögonläkare förskriva glasögon som passar din digitala och dynamiska livsstil. Ögonstress kan också vara ett tecken på en bakomliggande ögonsjukdom eller eller ett synproblem som kräver diagnos och korrekt behandling.

Det finns några självhjälpstips som du kan prova för att lindra eller förebygga smärta i ögonen, men det viktigaste är att du först tar kontakt med en optiker för att ta reda på exakt vad som orsakar obehagen.

1. Gör en komplett synundersökning

Besök din ögonläkare regelbundet! Om du upplever att du ofta ser suddigt eller blir trött i ögonen kan det vara ett tecken på att det är dags att boka ett nytt besök!
 
Förutom ett omfattande syntest kommer din optiker att ställa ett antal frågor till dig för att kunna bedöma hur du använder dina ögon varje dag. Tänk igenom dina svar noga och svara utförligt. Kom ihåg att nämna specifika detaljer, t.ex. om du använder din surfplatta mer än din dator, eller om du kör mycket bil.
 
Ju mer bakgrundsinformation din optiker har desto lättare är det att välja rätt glas till dig.

2. Ta regelbundna pauser

Det är lätt att man går upp så mycket i sitt jobb att man glömmer att ta en paus då och då. Faktum är att man kan vara mer produktiv om man är utvilad och inte är trött i ögonen. Försök att resa dig från skrivbordet minst en gång i timman och gå runt och sträck ut dina muskler i 5 till 10 minuter.
 
Det är inte bara fysisk träning som är bra för hälsan, övningar för ögonen är minst lika viktiga! 20/20/20-regeln är ett utmärkt sätt att ge dina ögon en paus och lite träning samtidigt. Det är inte svårare än så här: titta upp från skärmen var 20:e minut och fokusera på något som befinner sig 20 meter bort i 20 sekunder.
20/20/20-regeln

3. Blinka, blinka, blinka!

När man jobbar framför en dator eller fokuserar på en smartphone tenderar man att blinka mindre och inte stänga ögonlocken helt när man gör det. När man blinkar fuktas ögat och torrhet och irritation förhindras, så fokusera under pauserna på att blinka länge och djupt.

4. Fukta ögonen

Om du lider av torra ögon bör du vända dig till din läkare eller optiker för att få så kallade artificiella tårar. Det är smörjande ögondroppar som gör att tårfilmen fungerar mer effektivt så att fukten inte dunstar från ögonen för snabbt.

5. Begränsa skärmtiden för barn

Barn som växer och vars ögon fortfarande utvecklas bör inte använda digitala enheter under några längre tider. För dem är det ännu viktigare att ta pauser och begränsa skärmtiden än det är för dig!
 
Efter en lång dag i skolan bör du se till att ditt barn tillbringar lite tid utomhus. Fysisk lek är avgörande för ett barns hälsa och utveckling och dessutom bra för ögonen. Forskning visar att barn som tillbringar mer tid utomhus löper mindre risk att utveckla närsynthet.3 Men kom ihåg att det är viktigt att barnen använder solskyddsfaktor och  Glasögon med UV-skydd när de är utomhus.
 
Om ditt barn eller din tonåring har mycket att göra i skolan kan du prata med din optiker om lämpliga glas för att förhindra ögonstress.

6. Undvik blått ljus innan du ska sova

Som vi redan har nämnt utstrålar alla digitala enheter någon form av blått ljus. När ögonen utsätts för en viss intensitet och ett visst spektralband av blått ljus frigör kroppen mindre melatonin (sömnhormonet). Det innebär att du blir piggare och håller dig vaken längre.

Självklart är sömn avgörande för att motverka ögonstress, så undvik för mycket blått ljus innan du lägger dig, eller använd slipade glasögon med en speciell ytbehandling mot blått ljus om du gärna läser på mobilen eller surfplattan för att koppla av på kvällen.

7. Gör hälsosamma val

Ögon älskar grönsaker! Ät mycket grönsaker som broccoli, spenat och kål, och självklart morötter.

Att undvika uttorkning är också viktig, särskilt om man lider av torra ögon. Du måste dricka ordentligt så att dina ögon får den fukt de behöver.

Avsluta din dag av hälsosamma val med en god natts sömn så hjälper du dina ögon att återhämta sig.

Gå ut

8. Gå ut

Både när du höjer värmen på vintern eller söker svalka på sommaren kan luftkonditioneringssystem torka ut luften på kontoret eller i hemmet. Gå ut och ta en nypa frisk luft då och då, eller stäng av värmen och öppna ett fönster.

På vintern kan du ställa skålar med vatten i det uppvärmda rummet för att få lite extra fukt. Vissa tycker att luftfuktare hjälper och slår på dem när luften blir för torr. Kom ihåg att dricka mycket vatten, även om det är kallt ute!

Se vad som fungerar för dig och fortsätt med det för att hålla dina ögon friska.

9. Skapa en ergonomisk arbetsplats

Det är lätt att snabbt fälla upp laptopen och svara på ett kort mail i soffan framför tv:n. Men vips så har ett meddelande blivit tio, och innan du vet ordet av har du jobbat flera timmar i en obekväm position som leder till smärtor i nacke, rygg och axlar och förvärrar ögonstressen.

För att skydda dina ögon lite extra när du jobbar vid datorn är det viktigt att tänka på var och hur du jobbar. På jobbet eller på hemmakontoret bör du ha en speciell plats som är anpassad till dina behov. Anslut din bärbara dator till en större skärm i ögonhöjd om så är möjligt. Tumregeln är att flytta skärmen så långt bort från dig som möjligt till en punkt där du fortfarande kan se den tydligt. Du ska inte behöva böja på nacken.

Använd alltid en bekväm stol och justera höjden och lutningen på rygg- och armstöd så att dina fötter står stabilt på golvet och armarna vilar lätt på skrivbordet när du skriver. Du kan sitta på en kudde om du behöver komma upp lite mer, eller lägga en bakom ryggen för extra stöd.

Justera skärmens ljusstyrka, textstorlek och färgtemperatur så att det känns bekvämt för ögonen. De flesta bärbara och stationära datorer har ett filter som blockerar blått ljus, och som man kan ställa in via en timer för att skydda dina ögon lite extra på kvällen. Kanske har din dator redan den här funktionen, annars kan man ladda ner en app för att hantera exponeringen för blått ljus. Tänk dock på att detta bara minskar exponeringen för blått ljus och att du fortfarande bör försöka minska din skärmtid eller prata med din ögonläkare om glasögon som blockerar blåljus.

Hur glasögon kan hjälpa

Hur glasögon kan hjälpa

Glasögon som bidrar till att minska känslan av ögonstress kan hjälpa, och det finns många varianter att välja mellan. Oavsett dina styrkor finns det ett glas som passar.

Faktum är att syntekniken idag är så avancerad att det finns glas som är specifikt utvecklade för en uppkopplad och dynamisk livssti. Dessa glas är designade så att de tar hänsyn till dina individuella och åldersrelaterade behov (ögonen förändras när du blir äldre). De kan kombineras med dina specifika styrkor. Resultatet är ett par skräddarsydda glasögon som är optimerade för din ständigt uppkopplade livsstil, och du upplever mindre ögonstress.

Tala med din optiker för mer information och råd.

Min synprofil Fastställ dina personliga synvanor nu och hitta en glasögonlösning som passar just dig.
Hitta en ZEISS-optiker nära dig

Relaterade artiklar

Plötsligt ser du mer – även på natten, i gryning och i skymning SE Bättre vid nattblindhet och dåligt mörkerseende tack vare innovativa glas

Bilkörning och mobilitet 2017-nov-24

Tags:

Vanliga frågor om ZEISS Digital Lenses Vad exakt är ZEISS Digital Lenses?

Bilkörning och mobilitet 2017-okt-16

Tags:

Lev livet och se bekvämt: Upptäck vårt nya sortiment av glasögonglas för personer i 30- och 40-årsåldern som regelbundet använder digitala enheter ZEISS Digital Lenses fyller glappet mellan enstyrkeglas och progressiva glas!

Bilkörning och mobilitet 2017-okt-16

Tags:

Bästa glasen för bilkörning – kom säkert dit du ska Anpassade glas för bilkörning gör inte bara körningen mer avkopplande utan ökar även säkerheten betydligt. Men vad ska då du som konsument tänka på när du köper glasögon för bilkörning?

Liknande produkter