Marknadsföringstjänster
för dig som optiker
Alltid 50% på andra paret
Vårt stående erbjudande med 50% rabatt på andra paret ger er massor av roliga möjligheter för kampanjer, med precis vilka glas du vill. Vi hjälper dig gärna ta fram eget kampanjmaterial, helt gratis! Erbjudandet gäller det billigaste paret och endast ZEISS glas.
ZEISS vår- & höstkampanjer
Under året brukar vi ha ett par huvudsakliga kommunikationsteman, med kampanjer kring nya eller befintliga produkter i vår portfölj. Kampanjerna innehåller nytt och fräscht butiksmaterial, annonser och digitalt material för hemsida och sociala medier. Vi anpassar gärna materialet till dina behov – helt gratis!
Kalender för sociala medier, Google MyBusiness, blogg och nyhetsbrev
Att använda sociala medier är ett effektivt och lättillgängligt sätt att dela information om ditt företag med potentiella kunder. När man skapar innehåll till sociala medier eftersträvar man en välbalanserad blandning av utbildning, underhållning och engagemang. Att få ihop detta på ett bra sätt tar tid. Därför hjälper vi på ZEISS dig med vår Social Media & Online Marketing kalender, med förslag på vad du kan lägga ut på dina kanaler varje vecka. I kalendern hittar du även små artiklar som du kan använda för inlägg på GoogleMyBusiness och i nyhetsbrev.
Automatiska inlägg på Facebook, Instagram och Google MyBusiness
Vill du ha aktiva sociala mediekonton och en GoogleMyBusiness-profil med heltäckande innehåll, utan behöva göra något annat än att lägga upp bilder på nya bågar och solglasögon som du har i din butik? Vi kan hjälpa dig lägga upp materialet i vår Social Media & Online Marketing kalender, helt kostnadsfritt! Det betyder att varje gång vi på ZEISS lägger upp det material du hittar i kalendern på våra egna Facebook-, Instagram- och Google My Business-konton dyker det även upp på dina kanaler.
Material om glasögonglas och instrument till er hemsida
För att nå ut och vara lätt att hitta för sökmotorerna behöver din hemsida innehålla relevanta texter, som beskriver din verksamhet och de problem dina produkter och tjänster löser. När det gäller synnedsättning, problem med ögonen och olika slags glas vill vi på ZEISS förenkla för dig med texter som är färdiga att använda och som du lätt kan anpassa till er egen webbplats. Vill du skriva mera om synundersökningsprocessen hittar du även texter som förklarar fördelarna med våra olika instrument.
ZEISS Min synprofil
Idag börjar köpresan ofta online, oavsett om det gäller kläder, elektronik - eller glasögon. Med testet ZEISS Min synprofil kan man fastställa sina personliga synvanor och hitta glasögonlösningar som passar den egna livsstilen. På detta sätt är konsumenten bättre förberedd inför sitt besök hos dig. Som ZEISS-kund kan du enkelt skapa en kopia av testet och lägga det på din egen hemsida. Dina kunders testresultat förs då sömlöst över till butiken, så att du kan läsa de i förväg och på detta sätt få reda på mera om kundernas individuella behov, inför rådgivningen.
Support med egna annonser och butiksprofilering
Vi kan hjälpa dig med alla typer av annonser eller artiklar du behöver för tidningar, mediaportaler, köpcentrets hemsida, sociala medier, Google eller native-annonser. Det kan vara en tryckklar bild, en film, en rörlig banner eller en kombination av bild och text. Känner du att du behöver jobba mera på företagets profilering? Vi hjälper dig gärna diskutera igenom olika möjligheter, där vi tittar igenom ditt nuvarande material och föreslå förbättringar. Vi kan hjälpa dig samla ditt budskap i en film, i en företagsbeskrivning till hemsidan, en profilbroschyr, ett kampanjprogram eller liknande.
Databas med bilder, filmer och texter
Vill du skapa en egen kampanj, eller kanske lansera en ZEISS-produkt som du inte har sålt i din butik än? Du kan alltid hitta produktbilder, filmer och texter i vår materialdatabas.
Försäljningsmaterial och verktyg
Vi erbjuder ett brett urval av material och verktyg som du kan använda i butiken, för att lättare kunna visa och förklara egenskaperna hos olika glas för dina kunder.
Butiksinredning med snygga och praktiska väggelement
Med våra butiksinteriörer kan du enkelt inreda din butik i en tidlös design. Vi erbjuder stilrena väggelement som kan användas med våra instrument eller fristående med hyllplan, hållare för färgprover och ramar för kampanjbudskap. Väggelementen finns med eller utan belysning.
ZEISS-event i din butik
Trots att mycket händer online nu för tiden är ändå ett evenemang i din butik ett bra sätt att både bibehålla relationerna till dina stamkunder och få nya potentiella kunder att komma in i butiken. Vi hjälper dig gärna med giveaways, och självklart är din lokala glasexpert från ZEISS gärna på plats för att svara på kundernas frågor. Vi har tagit fram en checklista med allt du behöver tänka på för att genomföra ett lockande butiksevent. Vi hjälper dig gärna med kommunikationsmaterial som annonser och flyers, och om du vill marknadsföra ditt evenemang via dina sociala kanaler tar vi fram bilder och hjälper till att sätta upp ett Facebook evenemang.
Guider: lär dig mera om marknadsföring
Är det någon del av marknadsföringen där du vill ha hjälp med att komma igång? Vi hjälper dig gärna med både uppstart och löpande support.
Idag är det vanligt att använda sociala medier som ett komplement till hemsidan, och många använder dessa kanaler för löpande nyheter och uppdateringar. Vi kan hjälpa dig skapa en Facebook sida eller ett konto på Instagram, samt visa hur du kommer igång med både vanliga inlägg och annonser.
Du har kanske lagt ner tid på att skriva om företaget på er hemsida, och då vill du så klart att så många som möjligt hittar er. Ett sätt att göra webbplatsen mer sökmotorvänlig är att använda den kostnadsfria tjänsten GoogleMyBusiness. Vi på ZEISS kan hjälpa dig med optimering av profilen. Vi kan också lära dig hur du köper Google Ads för vissa viktiga nyckelord, så att du rankas ännu högre när sökresultaten visas.
Att blogga är ett bra sätt att framhäva er sakkunskap på. Att skapa innehåll för ett bra blogginlägg varje vecka eller månad kräver lite tankearbete och möda, men det skapar också intressanta möjligheter, till exempel när det gäller effektiv s.k. native-annonsering och marknadsföring via nyhetsbrev. Om du vill investera lite tid i att bli intervjuad av oss om ämnen som berör din verksamhet som optiker, så hjälper vi dig gärna att skapa bra artikelmaterial.