Marknadsföringstjänster
för dig som optiker

Vi på ZEISS vet att du som fristående optiker på dagens konkurrensutsatta marknad måste jobba hårt för att hela tiden utveckla din kunskap och din verksamhet. Men hur bra din expertis, dina tjänster och ditt produkturval än är, går du miste om en del av den framgång du förtjänar om du inte marknadsför dig själv ordentligt.

Vi bedriver en hel del digital marknadsföring mot slutkonsumenter för att göra varumärket ZEISS och våra glaslösningar ännu mer kända, och därmed lättare för dig att sälja. Vår marknadsföring har också som mål att öka antalet besök till din butik. Varje gång en konsument hamnar på vår hemsida finns det en markerad länk där de kan hitta sin närmaste ZEISS-optiker, nämligen dig!

Utöver vår egen marknadsföring erbjuder vi också ett brett urval av marknadsföringstjänster för att hjälpa dig att presentera ditt eget varumärke, din expertis och ditt sortiment på din lokala ort. Läs mer om ZEISS marknadsföringstjänster nedan.

Vi på ZEISS vet att du som fristående optiker på dagens konkurrensutsatta marknad måste jobba hårt för att hela tiden utveckla din kunskap och din verksamhet. Men hur bra din expertis, dina tjänster och ditt produkturval än är, går du miste om en del av den framgång du förtjänar om du inte marknadsför dig själv ordentligt.

Vi bedriver en hel del digital marknadsföring mot slutkonsumenter för att göra varumärket ZEISS och våra glaslösningar ännu mer kända, och därmed lättare för dig att sälja. Vår marknadsföring har också som mål att öka antalet besök till din butik. Varje gång en konsument hamnar på vår hemsida finns det en markerad länk där de kan hitta sin närmaste ZEISS-optiker, nämligen dig!

Utöver vår egen marknadsföring erbjuder vi också ett brett urval av marknadsföringstjänster för att hjälpa dig att presentera ditt eget varumärke, din expertis och ditt sortiment på din lokala ort. Läs mer om ZEISS marknadsföringstjänster nedan. Var vill du börja? Kontakta oss på marketing .nordic @zeiss .com för att komma igång redan idag!

Var vill du börja?
Kontakta oss för att komma igång redan idag på marketing .nordic @zeiss .com 

Kommunikationskampanjer

Under året brukar vi ha ett par huvudsakliga kommunikationsteman, med en kampanj runt en ny eller befintlig produkt i vår portfölj. Kampanjerna innehåller vanligtvis butiksmaterial, annonser, digitalt material för hemsida och sociala medier, samt tävlingar. ZEISS marknadsavdelning anpassar gärna materialet till dina behov – helt gratis! Du behöver kanske anpassa storleken på en annons till din lokala tidning, lägga till din logga på något av materialet eller en helt egen flyer för en aktivitet du planerar?

Och du, glöm inte att vi alltid erbjuder 50 % på andra paret glasögonglas, till alla våra kunder, hela året.

Försäljningsmaterial och verktyg

Vi erbjuder ett brett urval av material och verktyg som du kan använda i butiken, för att lättare kunna visa och förklara egenskaperna hos olika glas för dina kunder. Med ZEISS butiksinteriörer kan du enkelt inreda din butik i en tidlös design.

Sociala medier i marknadsföringen

Att använda sociala medier är ett effektivt och lättillgängligt sätt att dela information om din verksamhet med potentiella kunder. När man skapar innehåll till sociala medier eftersträvar man en välbalanserad blandning av utbildning, underhållning och engagemang. Att få ihop detta på ett bra sätt tar tid.

Därför bestämde vi på ZEISS oss för att hjälpa dig med en månadskalender för sociala medier, med förslag på vad du kan lägga ut på dina kanaler. Vill du hellre skapa din egen kommunikationskalender, eller du kanske vill du lansera en ZEISS-produkt som du inte har sålt i din butik än? Du kan alltid hitta produktbilder, filmer och texter i vår materialdatabas. Är sociala medier alldeles nytt för dig? Ta reda på mer hur det fungerar med våra riktlinjer och inspelade webbinarier.

Använd er hemsida för att få fler besökare

För att nå ut och vara lätt att hitta för sökmotorerna behöver din hemsida innehålla relevanta texter, som beskriver din verksamhet och de problem dina produkter och tjänster löser. När det gäller synnedsättning, problem med ögonen och olika slags glas vill vi på ZEISS förenkla för dig med texter som är färdiga att använda och som du lätt kan anpassa till er egen webbplats.

ZEISS Min synprofil
Interaktiva verktyg som tester är alltid populära online. Vi på ZEISS har skapat Min synprofil, ett test för att fastställa personliga synvanor och hitta en anpassad glaslösning. Som vår kund kan du enkelt skapa din egen kopia av testet och lägga det på er hemsida.
Prova ZEISS Min Synprofil
Skapa din egen version

Google MyBusiness och Google ads
När du har lagt ner tid på att skriva om ditt företag på er hemsida och kanske också lagt upp en länk till er online-bokning, vill du så klart att så många som möjligt hittar er. Ett sätt att göra webbplatsen mer sökmotorvänlig är att använda den kostnadsfria tjänsten GoogleMyBusiness. Du kan också köpa Google Ads för vissa viktiga nyckelord, så att du rankas ännu högre när sökresultaten visas.

Popup-annonser
Att uppmärksamma säsongserbjudanden och lansering av nya produkter på hemsidan kan göras enkelt med en popup-annons, som vi erbjuder dig som ZEISS-kund gratis!

Native-annonsering och nyhetsbrev
Att blogga är ett bra sätt att framhäva er sakkunskap på. Att skapa innehåll för ett bra blogginlägg varje vecka eller månad kräver lite tankearbete och möda, men det skapar också intressanta möjligheter, till exempel när det gäller effektiv s.k. native-annonsering och marknadsföring via nyhetsbrev. Om du vill investera lite tid i att bli intervjuad av oss om ämnen som berör din verksamhet som optiker, så hjälper vi dig gärna att skapa bra artikelmaterial.

Evenemangsplanering och marknadsföring

Trots att mycket händer online nu för tiden är ändå ett evenemang i din butik ett bra sätt att både bibehålla relationerna till dina stamkunder och få nya potentiella kunder att komma in i butiken. För att hjälpa dig har vi tagit fram en checklista med allt du behöver tänka på för att genomföra ett lockande butiksevent.

Kom också ihåg att marknadsföra ditt evenemang ordentligt via dina digitala kanaler, för att nå så många människor som möjligt i ditt område.