ZEISS Progressive Lenses

Blått ljus: både bra och dåligt

Hur mycket blått ljus behöver vi? Och hur och när bör vi skydda oss mot det?

Det pågår en debatt om fördelarna och de eventuellt skadliga nackdelarna med blått ljus. Å ena sidan kan blått ljus bidra till att lindra vinterdepressioner och sömnproblem. Å andra sidan kan blått ljus ge kroniska skador på de mänskliga ögat. Vad är det då med blått ljus? Och vad har ändrats när det gäller det artificiella ljus vi möts av varje dag? Varför behöver vår kropp de biologiska effekterna av denna våglängd? Och hur och när bör vi skydda oss mot de potentiellt skadliga effekterna av blått ljus? Här kan du läsa mer om vad som är bra och dåligt med blått ljus.

Det synliga spektrat

Ljuset som når och kommer in i människans öga är uppdelat i synligt ljus, med våglängder på mellan 380 och 780 nm, och osynligt ljus, som omfattar ljus i det ultravioletta området (UV) och det infraröda området (IR).

Sedan länge vet experterna att UV-strålning kan skada biologisk vävnad, till exempel hud och ögon. De flesta brukar skydda sig på lämpligt sätt med till exempel solkräm eller solglasögon. Även blåviolett ljus kan dock orsaka skador, framför allt på ögonen. Blåviolett ljus har visserligen mindre energi än ultraviolett ljus, men passerar i princip ofiltrerat genom ögat och fram till näthinnan. Ultraviolett ljus å sin sida absorberas nästan helt av ögats främre del och mindre än 5 % av det når ända till näthinnan.

Den blå andelen i ljus på mellan 380 och 500 nm kallas även synligt högenergiljus (HEV-ljus). Blåvioletta våglängder på mellan 380 och 440 nm anses vara särskilt kritiska och bedöms vara en av de möjliga orsakerna till fotoretinit, som bland annat är skador på näthinnan orsakade av infallande synligt högenergiljus.

Fördelar med blått ljus

Ljus hjälper oss inte bara att se utan påverkar vårt allmänna välbefinnande och är samtidigt ett viktigt sätt att reglera vår biologiska rytm. Ljuset påverkar om vi är vakna eller sover, om vi är fokuserade och produktiva samt om vi känner oss friska och fyllda av energi.

Ljusets biologiska effekt på vår kropp har bevisats i olika vetenskapliga studier. Ultraviolett ljus påverkar till exempel produktionen av vitaminer. Ljus och i synnerhet blått ljus påverkar vår hormonbalans. Hormonerna i vår kropp reglerar hur vi känner oss och vår sömn-/vakencykel. I dagsljus är andelen blått ljus relativt hög, men betydligt lägre på kvällen.

När det är ljust ute frisätter kroppen serotonin, även känt som "lyckohormonet" och kortisol, som är ett stresshormon. Båda dessa hormoner gör att vi känner oss vakna och aktiva. Melatonin anses dock vara ett sömnhormon som gör att vi känner oss trötta och sover gott när det är mörkt ute.

Ljus, och då framför allt blått ljus som når näthinnan, påverkar också vårt allmänna välbefinnande. Därför används ofta ljusterapi för att behandla vinterdepression och sömnsvårigheter. Precis som så ofta gäller dock även här regeln "lagom är bäst". Att exponeras för alltför mycket ljus innebär också risker och kan till och med vara skadligt.

Skadliga effekter med blått ljus

För mycket ljus inom de ultravioletta och blå-violetta banden kan skada det mänskliga ögat. Det kan leda till smärtsamma inflammationer i bindehinnan och hornhinnan eller orsaka skador på ögats lins (t.ex. i form av Cataract) och framför allt på näthinnan (makuladegeneration).

Det är därför som det är så viktigt att använda solglasögon med 100 % UV-skydd vid starkt solsken - särskilt där mycket ljus reflekteras, som t.ex. vid skidåkning eller segling.

Vår moderna värld: ljuskällor med en hög andel blått ljus

Ljusemitterande dioder (LED) och xenonljus, lågenergilampor och elektromagnetisk strålning från skärmar - alla dessa "nya ljuskällor" är utformade för att göra våra liv enklare och bättre men innehåller samtidigt en högre andel blått ljus än traditionella glödlampor. Skillnaderna i ljusets spektrala sammansättning innebär att vi nu utsätts för avsevärt mycket mer blått ljus än tidigare. Kan detta ha negativa följder för vår syn?

Men det är viktigt att komma ihåg att våra ögon utsätts för 30 gånger så mycket blått ljus om vi vistas utomhus i en timma en mulen dag jämfört med om vi tillbringar en timma inomhus framför en skärm.

Ofärgade glasögonglas med blåljusfilter

Självklart behövs inget UV-skydd på ett par vanliga glasögon om vi huvudsakligen bär dem inomhus. Men det går att beställa ofärgade glas med blåljusfilter, till exempel DuraVision® Blue Protect. Men varför det?

Blåljusstrålning från ljuskällor eller skärmar kan ge irriterade eller trötta ögon hos vissa. Ett blåfilter kan ge ett skarpare seende: de olika våglängderna i det synliga ljuset bryts på lite olika sätt av hornhinnan och linsen och alla når därför inte samma fokuspunkt på näthinnan. Vissa känner till fenomenet - till exempel genom att det är enklare att se rött tydligt på avstånd och blått på nära håll, eller hur informationstexter med röda, gröna och blå linjer tröttar ut ögat mer och är svårare att fokusera på än linjer i samma eller liknande färger.

En del känner att ljuskällor med en hög andel blått ljus gör dem mer rastlösa på kvällen. När vi sitter i ett mörkt rum eller utomhus på kvällen eller natten växlar våra ögon till ett annat synsätt. Vid svagt ljus växlar det mänskliga ögat från att vara känsligt för grönt till det blå högenergispektrat. Detta innebär att vi uppfattar blått ljus mer intensivt, vilket kan kännas som att vi blir mer bländade. De flesta bilförare som någon gång har blivit bländade av ett mötande fordon - särskilt ett med moderna xenon- eller LED-strålkastare - känner till effekten. Glasögonglas med blåljusfilter kan ge en ökad synkomfort i dessa situationer.

DuraVision® BlueProtect är en ytbehandling för ofärgade glasögonglas som kan läggas på som ett extra skikt. Den erbjuder samma fördelar som ZEISS traditionella DuraVision® Premium-ytbehandling och optimerad hårdhet i en lättrengjord design. BlueProtect innehåller dessutom ett blåfilter som reducerar det blå ljuset inom området 380 till ca 450 nm. Det ger förbättrad synkomfort för alla som vill ha ett skydd mot blåljus vid inomhusaktiviteter utan att gå miste om fördelarna med blått ljus inom området ca 450 till 500 nm! Glasögon med DuraVision® BlueProtect kan bäras hela dagen, om man inte väljer att använda solglasögon när man är utomhus eller PhotoFusion-glas som också erbjuder 100 % UV-skydd.

Hur digitala enheter förändrar vår syn

Läsplattor, smartphones och andra digitala enheter förändrar inte bara det ljusspektrum vi utsätts för utan även vårt sätt att se. Det är viktigt att veta att vi numera tillbringar långt mycket mer tid med att titta på saker "på nära håll" än vi gjorde tidigare. Ofta beror det på att bakgrundsljuset är för svagt. Till och med bland barn finns problemet: "skolnärsynthet" kallas den ökande benägenheten för barn att drabbas av närsynthet när de börjar skolan.

Om vi inte tittar tillräckligt mycket på långt håll får våra ögon inte samma möjligheter att vila sig, och i slutänden förlorar vi vår förmåga att snabbt fokusera på olika avstånd. Det leder till digital ögonstress. Dessutom blinkar vi mindre när vi tittar på digitala skärmar vilket gör att vår hornhinna fuktas mindre av tårvätska. Det kan leda till trötta och irriterade ögon. I värsta fall kan det faktiskt till och med försämra vår syn.

Vårt tips: Vi rekommenderar att du låter dina ögon vila sig oftare genom att titta mer på långt håll - även när du håller på att jobba med din dator, läsplatta eller smartphone. Se också till att dina ögon får tillräckligt mycket ljus samtidigt som de skyddas ordentligt mot för kraftigt UV- och blå-violett ljus.

På denna webbplats använder vi cookies. Cookies är små textfiler som sparas av webbsidor på din dator. Cookies är mycket vanliga och används för att optimera visningen av webbsidorna och för att förbättra dem. Genom att använda våra sidor godkänner du användningen av cookies. mer