Enkel elegans: LINDBERGs glasögonbågar och ZEISS solglasögon är en sommarhit

BÄTTRE SEENDE frågade tillverkaren av glasögonbågar LINDBERG vad det är som gör LINDBERG solglasögonen så speciella.

Den danska kungafamiljen, politiker, berömda affärsmän och kändisar använder glasögonbågar från LINDBERG, den danska solglasögontillverkaren. En speciell höjdpunkt är årets solglasögonkollektion, som återigen uppvisar den eleganta, minimalistiska danska designtradition som LINDBERG är så känd och omtyckt för. Eftersom betoningen på hög kvalitet är något som både LINDBERG OCH ZEISS har gemensamt har alla glasögonbågar med ZEISS-glasögonglas. BÄTTRE SEENDE frågade vad som är så speciellt med denna kollektion och varför ZEISS solglasögonglas passar så bra med dem.

Enkel elegans: LINDBERGs glasögonbågar och ZEISS solglas är en sommarhit.

LINDBERG Modell 8569

LINDBERGs framgångsberättelse började i Danmark på 80-talet när Poul-Jorn Lindberg började samarbeta med arkitekten Hans Dissing för att utforma titanbågarna AIR, de första glasögonbågarna utan gångjärn och skruvar. Sedan dess står LINDBERGs glasögon, tillverkade av lätt titan och utan kanter, för estetik, teknisk innovation och oklanderligt hantverk. LINDBERGs glasögonbågar är unika, med fokus på det nödvändigaste och på eliminering av alla onödiga skruvar, nitar och svetsfogar. Resultatet är otroligt tåliga och flexibla glasögon som trots detta är bland de lättaste och bekvämaste i världen.


LINDBERG började 2009 också producera solglasögon. LINDBERG bestämde sig redan från början att komplettera solglasögonkollektionen med färgade glas från ZEISS.


BÄTTRE SEENDE: LINDBERG och ZEISS har samarbetat ganska länge nu. Varför utrustades de första solgasögonbågarna med ZEISS-glas år 2009?

LINDBERG: Vi valde att använda ZEISS därför att vi sökte en partner som kunde ge våra solglasögon exceptionell synprestanda, optimalt UV-skydd och attraktiva färger. De var det perfekta komplementet till våra produkter.

BÄTTRE SEENDE: Det var 2009. Låt oss fokusera på solglasögonkollektionen 2013. Var får ni idéerna till bågarnas former, stilar och färger från?

LINDBERG: Det är svårt att säga direkt var våra idéer kommer från. På LINDBERG anser vi att inspiration inte bara kan hämtas från gårdagens mode. Tvärtom, vi tycker om att hitta inspiration i nuet och i de saker som omger oss, vardagliga saker som musik och mat kan vara en stor inspirationskälla. För oss är design ett sätt att tänka på former, färger och material, kombinerat med teknik, hantverk och komfort. Även om vi får vår inspiration från många olika ställen försöker vi alltid behålla vårt kärnvärde, d.v.s. design utan krusiduller. Vi vill se till att våra solglasögon alltid uppfyller våra standarder – de måste vara attraktiva och bekväma att använda.

LINDBERGs solglasögon är utrustade med ZEISS solglasögonglas.

LINDBERG Modell 8570

BÄTTRE SEENDE: LINDBERGs solglasögon är utrustade med ZEISS solglasögonglas. Hur och när påverkar valet av glas designprocessen?

LINDBERG: Glasen är en mycket avgörande del för våra solglasögon. Med varje ändring av färg och storlek på glasen får våra klassiska solglasögon en helt ny look. Ta till exempel vår modell 8570 – bara genom att ändra färgen på glasen ändras modellen från att vara mycket diskret till extravagant, till och med rå. Man kan säga att med ZEISS solglas ger vi våra solglasögon en viss individualitet.

BÄTTRE SEENDE: Vilken är kollektionens mest utpräglade modell?

LINDBERG: Vår mest utpräglade modell är troligtvis 8556. Modellen har varit en del av vår solglasögonkollektion från början. Den har blivit en modern klassiker och är alltid moderiktig. Modellen är i själva verket en verklig kameleont – beroende på de olika färger och glas som används tilltalar modellen många olika personer, både män och kvinnor i alla åldrar. Vi kan fortsätta att förnya modellen. Vi lanserar till exempel modellen på ett gnistrande nytt sätt, med glas från ZEISS kombinerat med en ny LINDBERG-färg, på årets Silmo-mässa i Paris i oktober.

Det finns en nära relation mellan valet av material och utformningen av bågarna – man kan till och med säga att dessa två faktorer är ömsesidigt beroende.

LINDBERG Modell 8556

BÄTTRE SEENDE: En av de utmärkande egenskaperna för LINDBERGs glasögon är användningen av dyrbara material som titan, guld, platina, diamant och buffelhorn. Sådana material står för tidlös elegans, exceptionell styrka och visuell effekt. Vad finns det för relation mellan valet av material och utformningen av bågarna?

LINDBERG:
Det finns en nära relation mellan valet av material och utformningen av bågarna – man kan till och med säga att dessa två faktorer är ömsesidigt beroende. Till exempel för att skapa en mjuk och delikat båge är acetat det självklara valet. Materialet har naturligt en mjukhet och ett djup som titan inte har. Med titan kan vi skapa en lätt men samtidigt kraftig look, som kan användas i sportiga, klassiska och moderiktiga modeller.

När vi arbetar med guld är det viktigt att vår design är lätt och estetisk – för att använda Coco Chanels ord: ”Lyx måste vara bekväm, annars är den ingen lyx.”
Dessutom blandar vi material, till exempel genom att använda titaninlägg i våra acetat-solglasögon, eftersom titan stärker acetatet och gör solglasögonen flexibla och justerbara. Det innebär att våra bågar är mycket starka och flexibla – men ändå bland de lättaste och bekvämaste på marknaden. Det är just det som är våra främsta prioriteringar när vi utformar solglasögon – komfort och flexibilitet och förmågan att justera varje enskild båge till den person som ska använda den. Det gäller även våra solglasögon.


BÄTTRE SEENDE: En sista fråga. Det måste vara mycket tillfredsställande att se berömda personer, speciellt medlemmar av den danska kungafamiljen, bära LINDBERGS glasögon. Kommer du ihåg något speciellt tillfälle för detta?

LINDBERG: Det säger sig självt att den danska kungafamiljen bör använda dansk design. Men vi är förstås mycket glada och hedrade över att de valt att bära våra solglasögon.

Ett specifikt tillfälle som verkligen förvånade oss var när filmaffischen för ”James Bond – Tomorrow Never Dies” publicerades. Den visade skurken, mediabaronen Elliot Carver, med ett par LINDBERG glasögonbågar. De köpte faktiskt glasögonen på eget initiativ, så det var inte ens en produktplacering från oss. Det var hemskt roligt att se!

Om LINDBERG:

En av de mest utmärkande LINDBERG-kunderna är den danska kungafamiljen. Drottning Masklagret II och kung Henrik bär LINDBERGs titanbågar, kronprins Frederik och kronprinsessan Mary använder LINDBERGs solglasögon. Företaget fick ett exklusivt möte med kungafamiljen, en ära som bara tilldelas ledande företag som levererar produkter åt kungafamiljen.

Med över 60 designpriser, inklusive Red Dot-priset, är denna exklusiva glasögontillverkare utan tvekan ett utmärkt exempel på glasögondesign när den är som bäst.

Images: LINDBERG / Cover Modell 8571

På denna webbplats använder vi cookies. Cookies är små textfiler som sparas av webbsidor på din dator. Cookies är mycket vanliga och används för att optimera visningen av webbsidorna och för att förbättra dem. Genom att använda våra sidor godkänner du användningen av cookies. mer