ZEISS feiert 100 Jahre besser Sehen

ZEISS firar 100 år av bättre seende

Carl Zeiss Vision uppmärksammar Punktal®-jubileet på flera olika sätt världen över.

ZEISS 100

För jubileet: ZEISS syntest online

För Carl Zeiss är år 2012 ett viktigt jubileumsår. För exakt 100 år sedan revolutionerade företaget optikmarknaden med sina innovativa receptslipade Punktal®-glasögonglas. Nu firar Carl Zeiss "100 år av bättre seende. 100 år av ZEISS-precisionsglas." Under det här mottot presenterar företaget ett brett utbud av produktnyheter, kampanjer och en marknadsföringsmaterial som leder kunder direkt till ZEISS-optiker.
 

År 1912 utvecklade Carl Zeiss det första axiellt symmetriska glasögonglaset med punktuell avbildning. Tack vare sin omfattande expertis inom området optik lyckades företaget för första gången någonsin beräkna ett glasögonglas helt enligt matematiska formler. På så sätt föddes Punktal®, det första precisionsglaset. Det betydde också starten för en ny verksamhetsgren hos Carl Zeiss: glasögonoptik.
 

Efter Punktal® har ZEISS fortsatt att utveckla ett antal innovationer som har drivit optikmarknaden framåt. Bland de viktigaste milstolparna under vår 100 år långa historia finns ett patent på en process för framställning av hållbara ytbehandlingar som minskar reflexer på optiska glasytor år 1935, antireflexteknik för mineralglas år 1959, bruna färgskiftande mineralglas år 1970, horisontellt symmetriska progressiva glas år 1983, det datorbaserade centreringssystemet år 1992 och skräddarsydda progressiva glas år 2000.
 

Sedan 1912 har företaget haft "bättre seende" som mål i sin produktutveckling. Under jubileumsåret 2012 introducerar ZEISS innovationer som leder mot en framtid med "bättre seende" och som stärker företagets position som tekniskt ledande i branschen. Ett paket med målinriktad kommunikation bidrar till att öka antalet kundbesök hos optiker. Jubileumskampanjen "100 år av precisionsglas – 100 år av bättre seende" inkluderar nya ZEISS-produkter, kampanjer och marknadsföringsmaterial.
 

Carl Zeiss Vision inledde 2012 års innovationsoffensiv vid opti '12 i Tyskland med nya förstklassiga antireflexbehandlingen DuraVision® Platinum. Den nya ytbehandlingen i flera lager är ZEISS hårdaste glasögonglasbehandling någonsin, med förbättrade antireflexegenskaper, motståndskraft mot smuts och damm och en yta som är lätt att rengöra. Andra höjdpunkter på utställningen var ny utrustning för anpassning och mätning av ögats profil, ett nytt sortiment arbetsplatsglas och en presentation av det nya marknadsföringsmaterialet.

På denna webbplats använder vi cookies. Cookies är små textfiler som sparas av webbsidor på din dator. Cookies är mycket vanliga och används för att optimera visningen av webbsidorna och för att förbättra dem. Genom att använda våra sidor godkänner du användningen av cookies. mer