Skuggans anatomi: Franz av Mykita & Bernhard Willhelm

Allt du velat veta om solglasögon – men aldrig vågat fråga

De sticker ut på alla sätt och har blivit favoritaccessoaren som alla kändisar syns med. Men vad är historien bakom FRANZ? Följ med bakom scenen hos MYKITA, varumärket bakom kultglasögonen.

Kanske har du redan stött på FRANZ i modetidningar, filmer, skvallerblaskor eller på de hippaste designbloggarna. FRANZ är solglasögon i pilotmodell som designats av den tyske avantgarde-designern Bernard Willhelm i samarbete med glasögonmärket MYKITA. De kombinerar snygga spegelglas med de fjäderlätta metallbågar som är varumärkets kännetecken. Här får du veta mer om MYKITAs limited edition-kollektion som fått en hel modevärld på fall.

MYKITA & Bernhard Willhelm

Den tyske designern Bernard Wilhelm, känd för sina färgsprakande och utmanande dam- och herrkollektioner, är känd för att tänja på gränserna och tänka förbi det rena klädskapandet. Den här gången ser vi honom tillsammans med MYKITA.

Berlinbaserade MYKITA, som grundades 2003 av kvartetten Philipp Haffmans, Harald Gottschling, Daniel Haffmans och Moritz Krueger, tog glasögonvärlden med storm genom sin nyskapande och funktionella design. Deras fjäderlätta bågar, som har enkla plugganslutningar i stället för komplexa lödfogar eller skruvanslutningar, skärs ut i ett stycke ur tunn metallplåt och böjs därefter till önskad form. MYKITAs handgjorda bågar är det sista skriket inom solglasögon och receptbelagda glasögon.

Intervju med MYKITA

Vi satt oss ned med MYKITAs chefsdesigner Philipp Haffmans och företagets PR-chef Xenia Deger.

Bernhard Willhelm är en minst sagt överdådig modeskapare, medan MYKITA är känt för sin stilrena och enkla design. Vad är kopplingen mellan er?

Philipp Haffmans: Liksom Bernard Willhelm ser vi längre än bara till vår marknad. Det finns en värld utanför glasögonbranschen och tillsammans med människor som Bernhard är det lätt att nå dit. Det är då det roliga börjar.

Hur hittade ni varandra?

Xenia Deger: Vi fick ett e-mail från Bernhard. Han undrade om vi kunde tänka oss att ta fram en glasögonkollektion till hans AW09 show som hade flyttats från Paris, där den normalt hålls, till Berlin. Svaret var givet! Vi ville gärna samarbeta med Bernhard, eftersom vi hyser stor respekt för hans arbete och fascineras av den lite galna "Bernhard Willhelm-världen". När de berättade om temat för kollektionen (en skidkollektion med 70-talslook) blev vi begeistrade. Den kreativa sidan tog över och sen gick allt ganska fort – vi sammanställde provkollektionen på mindre än två månader.

Vad var mest stimulerande i arbetet med Bernhard Willhelm?

Philipp Haffmans: Att arbeta med Bernhard Willhelm och Jutta Kraus är något helt annat än den vanliga modecirkusen. I deras värld är det absurda norm och den inställningen gjorde arbetet väldigt enkelt och okomplicerat. Det behövdes inga långa diskussioner kring detaljer.

Varifrån kom inspirationen till FRANZ?

FRANZ av MYKITA & Bernhard Willhelm

FRANZ av MYKITA & Bernhard Willhelm

Philipp Haffmans: Skiing and its slalom wizardry, downhill heroics, cross-country stamina and fearless jumpers seen at the 1976 Winter Olympics in Innsbruck provided the inspiration for Bernhard Willhelm’s men’s collection. The latter is not strictly speaking a skiwear collection, however, but rather what Bernhard Willhelm considers a ”striped hybrid”, boasting both: substance and style. To accompany his ski outfits, he has joined forces with us, to present three mirrored sunglasses models. The result is a trio of aviator-style sheet-metal frames: FRANZ, but also the SEPP and LUKE models. The FRANZ model was inspired by and named after legendary downhill champion Franz Klammer.

 

Could you tell us more about the design process for FRANZ?

 

Philipp Haffmans: The expansive but modest design is a conscious reference to the inadequacies of past manufacturing methods. Back in those days, precise laser cutting technology just didn’t exist. As a result, certain styles appear quite chunky. By using our production methods this look is transported into the present and through this we have created a new design language.

 

You got the FRANZ sun lenses from Carl Zeiss Vision. But tell us, how are the lenses part of the creative process, what is their influence on the final sunglasses? Is it a sort of a chicken and the egg thing: do you have a particular lens colour and mirror in mind for a specific model, or do you see a beautiful sun lens and think: “This is great, inspiring, it would look fantastic on a pair of sunglasses. I need to design something right now!”?

Philipp Haffmans: In this collection the choice of the lenses played a major role. Like a curtain, mirrored lenses literally close the wearer’s face. It has been the time to bring this look back on stage. At the moment when Bernard Willhelm called us, we had already been discussing that issue. And when he came up with the Olympic winter games thing, it was somehow a perfect match. The mountain issue brought other pictures to our minds, e.g. Reinhold Messner climbing up the Mount Everest. Because of the extreme light conditions up there, the mirrored lens type has been part of the protecting equipment. So, one thing led to another and in the end the bulky, mirrored aviator shapes were the result. By the way, another style ALOIS, featuring the same design language, the same use of shape and form, joined this edition. Executed in extreme colour combinations such as bright green with a green mirror on the lens, or brown with a soft brown mirror.

FRANZ has accomplished the amazing achievement to become the iconic accessory of Sex and the City 2. Among thousands of fashion items, FRANZ is the one piece we’re seeing everywhere: Sarah Jessica Parker is even wearing FRANZ on the movie poster and the trailer. How did FRANZ end up on Sarah Jessica Parker’s nose? Did Patricia Field, the movie’s costume designer get in touch with you, or was it some kind of a pleasant surprise?

 

Xenia Deger: We had received an email from Warner Brother’s production department, asking if we would be interested in supplying some eyewear for the set. Sarah Jessica Parker wears our HEATHER model in her private life. Well, of course we were interested! We sent them the frames that SJP wears, and actually it is also in the movie – we already spotted them in the latest trailer. In addition, during a press day at our PR agency in Paris, Patricia Field spotted the FRANZ, and requested it in all colours plus a special colour, silver. We got very excited and sent it off. On the first day of shooting, in September 09, we saw that the golden FRANZ was used in the outfit of the first scene that was shot! Bingo.

Philipp Haffmans: Building the character of Carrie for "Sex and the City 2"®, Patricia Fields had a certain picture in mind: white and gold. The white dress is accomplished with golden shoes, a golden necklace, a golden clutch by Chanel and at Mykita she found a pair of gold-golden sunglasses. I think at that moment there wasn’t any other frame like this on the market.

MYKITA has fresh and exciting collaborations going on: you have worked with e.g. designer Bent Angelo Jensen of Herr Von Eden or Marios Schwab. Is there any new project you would like to tell us about?

 

Xenia Deger: We like to collaborate with other designers as it broadens the mind, and new ideas come together with fun results. With Romain Kremer we just developed a frame that’s more of a helmet, the YURI. Actually, it features little peek holes instead of lenses.

Philipp Haffmans: ... och när människor som Lady Gaga väljer att klä upp sig i produkter som den ovan är det förstås ännu roligare.


Mer om ämnet

På denna webbplats använder vi cookies. Cookies är små textfiler som sparas av webbsidor på din dator. Cookies är mycket vanliga och används för att optimera visningen av webbsidorna och för att förbättra dem. Genom att använda våra sidor godkänner du användningen av cookies. mer