Ge dina ögon en workout

Våra ögon jobbar hårt varenda dag. Med ett par enkla synövningar kan du hjälpa ögonen att slappna av och pigga upp synen.

Det moderna livet ställer höga krav på våra ögon. Om du arbetar framför en dator måste de anpassa sig till olika kontraster och ljusförhållanden upp till 30 000 gånger om dagen. Liknande siffror gäller för bilkörning och idrottsaktiviteter. Det är inte så konstigt att våra ögon tar skada av detta: börjar tåras, kliar och blir röda. Detta följs ofta åt av spänningar i nacken och huvudvärk. Men så behöver det inte vara! Ett par enkla avslappningsövningar för ögonen hjälper dig tillbaka på vägen mot ett smärtfritt seende.

Avslappningsövningar för ögonen

I dagens samhälle sitter mer än varannan arbetstagare framför en datorskärm. Vetenskapliga studier visar att det är skadligt för synen att konstant titta på en skärm. Det blir allt svårare att urskilja kontraster, skilja mellan färger och växla mellan korta och långa avstånd. Konstant arbete på nära håll kan till och med begränsa synfältet.

 

Ett par avslappningsövningar för ögonen kan vara till stor hjälp med detta. De tar bara ett par minuter och kan göras varsomhelst och närsomhelst och kan dessutom hjälpa dig att koncentrera dig bättre på datorarbetet. Varför inte testa? Här är en översikt över de bästa sätten att få ögonen att slappna av:

Avslappningsövningar för ögonen

Handflateövning
Sitt bekvämt, vila armarna på en plan yta, blunda och placera handflatorna över ögonen. Det ska vara helt mörkt. Andas långsamt och medvetet ut och in i en eller ett par minuter. Därefter tar du långsamt bort händerna och öppnar ögonen igen.

Fyrvägsövningen
Sitt bekvämt på en pall och håll huvudet rakt. Titta sedan så långt du kan i alla fyra riktningarna i två eller tre sekunder: uppåt, nedåt, åt vänster och så åt höger. Upprepa tre gånger. Observera: rör endast på ögonen och inte på huvudet.

Ögonhålsmassage
En mjuk massage är mycket avslappnande för ögonen. Massera området nedanför ögonbrynen med tumspetsarna i cirkelrörelser – från näsryggen till ögonlockens yttre kanter.

Avslappnande ögonövning
Sitt rakt och sträck ut en arm framför näsan med tummen pekande uppåt. Välj nu fem föremål: nästippen, din utsträckta arm, din tumme och ytterligare två föremål som befinner sig längre bort i rummet. Titta på samtliga föremål i tur och ordning. Vila blicken på varje föremål under ett par andetag. Avsluta med att använda båda ögonen och låta blicken vandra över nästippen, armen, tummen och de två föremålen. Slutligen tittar du in i fjärran.

Ackommodationsövning
Håll höger pekfinger framför ögat på ungefär en halv arms avstånd från ögat. Håll vänster pekfinger ungefär 15 centimeter bakom det högra. Titta från finger till finger med en jämn rytm. Gör detta under en minut.

Fjärilsövning (för att förhindra torra ögon)
Titta framåt, håll huvudet rakt och slappna av i ansiktsmusklerna och de nedre käkmusklerna. Öppna och stäng båda ögonlocken upp till 20 gånger. Slappna av i musklerna hela tiden – ögonlocken ska röra sig mjukt och lätt, som en fjärils vingar.

Se upp för tvivelaktiga erbjudanden

Många företag och agenturer erbjuder professionell ögonträning som annonseras genom seminarier och böcker och lockar med ett liv utan glasögon. En sak är dock säker: för närvarande finns det inga övertygande vetenskapliga bevis för att sådana metoder är effektiva. Studier visar på en minimal förbättring av synskärpan, men den är inte tillräckligt stor för att du ska kunna köra bil utan glasögon. Det är mycket viktigare att ha glasögon som är anpassade till just dina behov och att låta en optiker undersöka ögonen med jämna mellanrum.

På denna webbplats använder vi cookies. Cookies är små textfiler som sparas av webbsidor på din dator. Cookies är mycket vanliga och används för att optimera visningen av webbsidorna och för att förbättra dem. Genom att använda våra sidor godkänner du användningen av cookies. mer